história modelu
Vložte svoj text


História
V roku 1963 Lancia po prvýkrát prezentovala model Fulvia . Z veľmi sebavedomej cenovky bolo zrejmé, ako veľmi si Lancia od svojho kupé sľubuje. A čo že ste to za svoje peniaze mohli dostať? Lancia nadelila túto legendu so štvorvalcom 1,2 litra. Jednalo sa o vidlicový štvorvalec a cez manuálnu štvorstupňovú prevodovku poháňal výhradne predné kolesá. Motor dával zo skromného objemu slušných 80 koní v šiestich tisícoch otáčkach, kde okrem tohto omračujúceho výkonu produkoval aj veľmi pekný športový zvuk .Konštrukcia automobilu Lancia Fulviabola bola navrhnutá Antoniom Fessiou, dizajnom Piero Castagnero z Centro Stile Lancia. Išlo o náhrada za model Lancia Appia, s ktorým nemala takmer žiadne spoločné komponenty, čo bolo dané aj tým, že zatiaľ čo Lancia Appia mala ešte pohon zadných kolies, Lancia Fulvia prešla na pohon predných kolies, ktorý sa ešte len začínal presadzovať. Celková technická konštrukcia modelu Lancia Fulvia bola veľmi podobná s modelom Lancia Flavia, ktorý sa začal vyrábať o dva roky skôr (Lancia Fulvia bolo vozidlo nižšej strednej triedy, Lancia Flavia bola stredná trieda). Hlavnou odlišnosťou bol motor, a to nielen z hľadiska objemu, ale predovšetkým z hľadiska konštrukcie.





Úspechy
Hneď nasledujúceho roku však prišla bomba. Špeciálna verzia so zvláštnym označením, plaketkami a tým všetkým, čo k tomu patrí. Volala sa Fulvia HF. Okrem znakov HF tu došlo k celému radu úprav, z ktorých bolo hneď jasné, že to Lancia myslí smrteľne vážne a toto je skutočné športové náčinie. Kapoty aj dvere boli novo vyrobené z ľahkého hliníka. V bočných oknách sa objavilo ľahké plexisklo a ťažké chrómované nárazníky zmizli úplne bez náhrady. A pod kapotou sa tiež diali veci! Novo tu bol vidlicový štvorvalec 1,2 litra. Ale nebojte, nebol rovnaký, ako v základnej verzii, konštruktéri z neho vydolovali ďalších osem konských síl navyše, takže teraz už tu bol výkon omračujúcich 88 koní. A tak to stalo, že sa z osemdesiatkoňového štvorvalcového kupé s pohonom predných kolies stala taká legenda. Miesto, na ktoré aj zvučnejšie značky musia potupne čakať v poradovníku. Ono to totiž bolo vážne také dobré auto. Ľudia z Lancie vedeli, prečo si môžu dovoliť hnať ceny tak vysoko. Točivý motor v ľahkej karosérii s krátkym rázvorom bol stelesnením nadšenia a radosti. Všetko bolo priamočiare, nefiltrované a bezprostredné - rovnako ako dizajn samotného auta. A začalo sa pretekať.Motor sa zväčšil na 1,3 litra a výkon prekročil hranicu 100 koní. Už to nebola obyčajná Fulvia HF, už to bola Fulvia Rally HF. Talianske majstrovstvá rally vyhrala Fulvia medzi rokmi 1965 a 1973 zakaždým. A darilo sa aj v medzinárodnom meradle. V roku 1966 prišlo prvé absolútne víťazstvo, to pri Korzickej rally. Lancia najala Harry Källströma, čím bolo dielo dokonalé. Taliansky športiak s jazdcom so severským menom za volantom je kombinácia, aká len ťažko hľadá premožiteľa. A tak sa Harry Källström stáva majstrom Európy 1969. Je to prvý z radu veľkých triumfov, ktoré Lanciu v tomto športe čakajú.Objem motora bol ešte raz navýšený, tentokrát už na plnotučných 1,6 litra, čo stačilo u pretekárskych špeciálov na výkon 165 koní a maximálna rýchlosť cez 210 km/h. Díky tomu se mistrem Evropy mohl v roce 1973 stát i Sandro Munari, hoci jeho jméno seversky vůbec nezní. Automobilka povzbudila týmto úspechom začala pracovať na nasledujúcom pretekárskom špeciáli, Lancii HF Stratos. A rad pokračovala dál k Lancii 037, Lancii Delta S4 a Lancii Delta HF Integrale, aby skončila ako nejúspešnejšia značka svetovej rally vôbec.